FAQ – Här har vi samlat information om Groomingeneratorn

Vad är grooming?

Grooming är ett allvarligt brott där en vuxen söker kontakt med ett barn i syfte att utnyttja det. Det sker ofta online – via spel, sociala medier eller chattappar – och bygger på manipulation. Förövaren kan låtsas vara jämnårig eller använda flera falska identiteter för att skapa förtroende och påverka barnet. Grooming kan ske långsamt genom att bygga relation och tillit, eller snabbt genom smicker, press och hot – ibland redan i första kontakten. Läs mer om grooming här.

Vad är Groominggeneratorn?

Groominggeneratorn är ett digitalt verktyg skapat av ChildX, med teknisk support från Tele2. Det låter vuxna uppleva hur en grooming-konversation utvecklas, för att öka förståelsen för hur barn manipuleras online.

Hur fungerar Groominggeneratorn?

Den som deltar får meddelanden via sms under tre dagar, där interaktionen liknar verkliga groomingprocesser. Efteråt får deltagarna, om de vill, föräldratips och information om hur de kan prata med sina barn på ett tryggt och informerat sätt. Sms:en skickas från vårt nummer 072 642 29 87, och går inte att besvara.

Varför är kampanjen viktig?

Många vuxna har låg kunskap om hur grooming fungerar och hur snabbt det kan ske. Genomsnittstiden för att grooma ett barn i en onlinegamingmiljö är bara 45 minuter – ungefär lika lång tid som ett TV-avsnitt eller en fotbollshalvlek. Kampanjen vill öka medvetenheten i stort, och ge föräldrar verktyg att trygga nätet för och med sina barn.

Vad är målet med Groominggeneratorn?

Initiativet syftar till att:

Vilka kan delta i kampanjen?

Alla vuxna som vill förstå hur grooming går till och sprida kunskap om problemet. Kampanjen riktar sig särskilt till föräldrar, beslutsfattare och samhällsledare som kan påverka lagstiftning och skyddsåtgärder.

Hur kan man delta?

Genom att signa upp sig på Groominggeneratorn och sprida budskapet i sina nätverk. Kampanjen uppmuntrar även deltagare att utmana andra vuxna att genomgå upplevelsen, och engagera sig i barns digitala liv.

Vilka samarbetar i kampanjen?

ChildX leder kampanjen tillsammans med Tele2. Delar av initiativet gör vi tillsammans med ECPAT och Prinsparets stiftelse.

Hur kan jag skydda mitt barn från grooming?

Kampanjen erbjuder en kunskapsbank och konkreta föräldratips, exempelvis:

Här finns mer tips