2023-07-31
Brottsplats: Ny AR-kampanj sätter fokus på betalda sexuella övergrepp mot barn
Motsvarande 1-2 barn i varje klass av årskurs nio och på gymnasiet har blivit utsatta för betalda sexuella övergrepp. För att uppmärksamma problemet och sätta brottet på kartan har ChildX tagit initiativ till AR-kampanjen Brottsplats.
– De här övergreppen sker hela tiden, även på platser där vi minst anar det. Förövare kan plocka upp barn på lunchrasten vid skolan, i köpcentrum eller på kvällspromenaden. Vuxenvärlden är allt för ofta ovetande om detta. Vi måste göra mer för att synliggöra dessa brott och finnas där för barn och unga som utsätts, säger Ida Östensson, generalsekreterare på ChildX.
Brottsplats använder AR-teknik (augmented reality) för att visa i realtid hur ett möte mellan ett offer och en förövare kan gå till. Genom att scanna en QR-kod får användare se mötet integrerat i den plats de befinner sig. Dialogen är baserad på verkliga möten mellan förövare och barn.
– Vi tror att vi behöver visa verkligheten för att få folk att förstå att de här brotten sker mitt framför ögonen på oss utan att vi inser det. Det är inte någon annans barn eller någon annanstans det händer. Det är här och nu, säger Ida Östensson.
Målet med kampanjen är att synliggöra att betalda sexuella övergrepp är just BROTT där skulden ligger hos förövaren, inte hos barnet. Bakgrunden till detta är att betalda sexuella övergrepp idag inte ses som det våldsbrott det är.
– I princip inga förövare döms till fängelse för utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling. Samtidigt ser vi återkommande hur barn som utsätts skuldbeläggs i mötet med vården, polisen och vuxenvärlden överlag. Synen på dessa brott måste förändras för att fler barn ska få vård, stöd och återupprättelse. Den enda som ska bära skuld och skam är förövaren, säger Ida Östensson.
Besök hemsidan www.childx.se/brottsplats
Fakta om Kampanjen
Brottsplats är en kampanj mot betalda sexuella övergrepp på barn. Genom AR-teknik (augmented reality) visar vi i realtid hur ett möte mellan ett offer och en förövare kan gå till. Användare tar del av kampanjen genom att scanna en QR-kod som finns på dekaler som satts upp på olika centrala platser samt publiceras i tryckt media. Kampanjen brottsplats görs av stiftelsen ChildX tillsamman med reklambyrån Le Bureau.
Här finns dekalerna och kampanjen fysiskt:
50+ The Body Shop butiker runt omkring i Sverige, på Stockholmsfesten, Stureplan, T-centralen, Katarinahissen vid Slussen, Arlanda, Kungsträdgården och andra platser så som gågator och hotell runt omkring i Sverige.
Här finns alla platser utskrivna: https://childx.se/platser/
Influencers som medverkar i kampanjen:
Caroline Svelid (Pricken Rosa), lärare, bloggare och föreläsare
Atefeh Sebdani, Techie, föreläsare och skribent
Lena Ljungdahl, Krimexpert och författare
Gustav Johansson (Jävligt gott), entreprenör och Matbloggare
Elin Ek (Grynet), TV-producent och författare
Sanna Bråding, kreatör
Amanda Oxell, opinionsbildare och kommunikationsstrateg
Lina Pedersen (Ken Akter), skådespelare
Ametist Azordegan, social entreprenör
Linnea Claeson, människorättsaktivist och jurist