Nyheter

Publicerat: 23 september, 2025

9 av 10: Spelbolag måste ta ansvar mot grooming


En ny undersökning från Verian (tidigare Sifo), genomförd på uppdrag av barnrättsorganisationen ChildX, visar ett mycket starkt stöd för skärpta krav på spelplattformar och spelnära miljöer för att förebygga och stoppa grooming. 92 procent anser i någon grad att ”spelplattformar och spelangränsande plattformar ska tvingas ta ett större ansvar för att förebygga och stoppa grooming”.

Den 10 september delades resultaten med jämställdhetsminister Nina Larsson och socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall i samband med  ett möte som ministrarna kallade till efter Kulturnytts granskning av grooming i spel. Granskningen visade att av de anmälda groomingbrotten på de fem största spelplattformarna mellan 2023 och maj 2025 hade 126 anmälningar endast lett till tre fällande domar. Vid mötet betonade båda ministrarna behovet av att sätta tydligare press på spelindustrin för att ta ett större ansvar i att förebygga och stoppa grooming.

Jämställdhetsministern slår fast behovet av skärpta åtgärder: 

”Systemet vi har idag fungerar inte. Vi kommer att vända på varje sten för att stoppa detta”. – Nina Larsson, jämställdhetsminister

ChildX har i över tio år drivit arbetet mot sexuell exploatering och grooming av barn och har under de senaste två åren särskilt fokuserat på spelvärlden. Stiftelsen kräver nu att branschen tar ansvar och inför konkreta skyddsåtgärder:

  • Varje ny funktion i spel ska granskas utifrån barns säkerhet
  • Gemensamma riktlinjer och system för bästa praxis måste komma på plats
  • Verktyg för att upptäcka grooming i realtid ska användas
  • Stöd ska erbjudas direkt i spelen
  • Anonymiteten ska minska, vilket också stärker polisens och rättsväsendets arbete

”Nu har vi svart på vitt att allmänheten är enad och kräver att spelbolagen tar sitt ansvar. Det är dags att flytta ansvaret från barnen till spelbolagen”. 

Ida Östensson, generalsekreterare för ChildX 

ChildX egna intervjuer med poliser i Sverige ger tydligt stöd för folkets opinion. Poliser från hela landet beskriver hur förövare utnyttjar konton utan verifiering för att agera anonymt, hur utlämning av uppgifter ofta dröjer eller uteblir och hur bevisning går förlorad när röstchattar, text eller bilder raderas. 

De bekräftar också att den första kontakten mellan barn och förövare ofta sker i spelmiljöer, och att kommunikationen därefter flyttas till exempelvis Snapchat eller Discord.

”En vädjan till spelbolagen är att förstå att det är riktiga barn på deras plattformar som blir utsatta för brott. Det vore önskvärt om alla kunde hitta motivation till att hjälpas åt och skapa förutsättningar för en trygg miljö online”.

Jonas Edin, utredare internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn, polisen region Nord

Den här lägesbilden speglas också i berättelser från överlevare, det vill säga personer som överlevt sexuell exploatering som barn, som delats med ChildX genom en anonym enkät.

”Om man står bakom en spelplattform som riktar sig till barn, har man ett ansvar att barnens säkerhet väger tyngre än viljan att tjäna pengar. När 126 groomingbrott kopplas till spelplattformar men bara 3 leder till fällande dom, då är något allvarligt fel”.

– Överlevare i ChildX överlevarnätverk för unga 18–25 år

Tillsammans ger opinionen, polisens erfarenheter, ministrarnas tydlighet och överlevarnas berättelser en samstämmig bild: dagens system lämnar barn oskyddade och spelplattformar måste ta ett större ansvar.

Om undersökningen: Verian (tidigare Sifo) genomförde undersökningen på uppdrag av ChildX i september 2025 och den besvarades av 1051 personer mellan 18 och 84 år. Respondenterna utgör ett representativt snitt av befolkningen i de åldrarna.